بازار سهامبورس ایرانتحلیل بورس ایرانمواد و محصولات دارويي

تحلیل تکنیکال دبالک

جدیدترین اخبار؛ تحلیل و سیگنال شرکت تولید مواد اولیه دارویی البرز سازه

تحلیل و تکنیکال دبالک

تحلیل تکنیکال دبالک

عنوان توضیحات
نام شرکت شرکت مواد اولیه دارویی البرز
نماد دبالک
سال تاسیس 1380
سال عرضه اولیه 1393
سهامداران عمده شركت سرمايه گذاري البرز 36 درصد
موضوع فعالیت مواد و محصولات دارویی
محصول شرکت 86% ازکل تولیداتش گروه دارویی عمومی،13% آنتی بیوتیک،1% گروه استروئیدی
عوامل موثر بر نرخ فروش شرکت تامین کننده بیش از 50% مواد اولیه شرکت های زیرمجموعه هلدینگ برکت میباشد
تاثیر دلار بر نرخ فروش شرکت نوسانات ارز در بخش های تهیه مواد اولیه و بهای تمام شده محصولات تاثیر میگذارد
مهم ترین هزینه های شرکت خرید مواد اولیه از کشورهای چین و هندوستان_هزینه‌های عمومی و اداری_دور زدن تحریم

شرکت تولید مواد اولیه دارویی البرز (دبالک)

در سال 1380 در اداره ثبت شرکتها ومالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است و در سال 1383 نام شرکت به شرکت تولید مواد اولیه دارویی البرز بالک تغییریافته است. همچنین باتوجه به موافقت سهامدار اصلی شرکت در مورد عرضه سهام شرکت در فرابورس ایران اقدامات لازم جهت پذیرش سهام در سال 93 در بازار دوم فرابورس به اداره ثبت شرکتها تحویل گردید.

عوامل موثر بر درامد دبالک

به دلیل تولید سه گروه از مواد اولیه اصلی و پر فروش دارویی می تواد حاشیه سود مناسبی داشته باشد.

حاشيه سود صنعت مواد اوليه دارويي بسيار بيشتر از صنعت داروهاي نهايي می باشد.

این شرکت تامین کننده بیش از 50% مواد اولیه شرکت های زیر مجموعه هلدینگ برکت(مانند البرز دارو، سبحان انکولوژی، سبحان دارو و …) در سه گروه داروهای عمومی، آنتی بیوتیک و گروه استروئیدی می باشد.

بازار هدف این شرکت عموم مردم ، بیمارستانهای دولتی و خصوصی، ارگانهای دولتی و نظامی می باشد.

محصولات نماد دبالک

سهم دبالک سه گروه کلی از محصولات را تولید می‌کند که در این بین 86% از کل تولیداتش گروه دارویی عمومی (انواع مختلف دارو مقل جمفیبروزیل، سیتالوپرام، آتورواستاتین، گاباپنتین و…)، 13% آنتی بیوتیک (سفکسیم) و 1% گروه استروئیدی (دگزامتازون، پردنیزولون و…) است. تمامی محصولات شرکت در داخل ایران به فروش می‌رسد.

عوامل موثر بر هزینه های سهم دبالک

بهاي تمام شده در شركت هاي دارویی، وابستگي زيادي به نوسان قيمت مواد اولیه دارد زیرا این مواد اولیه از کشورهای چین و هندوستان وارد می گردد(حدود 60%) و یا از محصولات شرکت های تولید داخل استفاده می کنند(حدود 40%)

نکته قابل توجه در مورد سهم دبالک نداشتن صادرات می باشد و اگر شرکتی نتواند به صورت مستمر صادرات کند و درآمد دلاری نداشته باشد در تهیه مواد اولیه از کشورهای خارجی به دلیل مشکلات بانکی و تحریم چالش خواهد داشت و باید از مسیرهای دور زدن تحریم برای تهیه مواد اولیه اقدام کند که این امر می تواند در بهای تمام شده محصولات تاثیر گذار باشد.

هزینه‌های عمومی و اداری، هزینه‌هایی هستند که فارغ از زمینه کاری، در هر  فعالیت اقتصادی مورد توجه قرار دارند که شامل: هزینه های حمل و نقل، حقوق و دستمزد پرسنل، هزینه امور دفتری ، هزینه های تامین مواد اولیه ، هزینه های  واردات محصولات از شرکت های خارجی ، تعمیر تجهیزات مستهلک شده ، بازپرداخت تسهیلات دریافتی از بانک ها،هزینه خدمات پس از فروش هزینه پشتیبانی محصولات و در نهایت هزینه تبلیعات و بازاریابی می باشد.

تاثیر افزایش نرخ دلار بر شرکت سرمایه گذاری تولید مواد اولیه دارویی البرز سازه

رابطه بسیار مستقیم نرخ دلار با شرکت های دارویی دارد، زیرا در تهیه مواد اولیه و بهای تمام شده محصولات ساخته شده پایان دوره (مواد اولیه کارخانجات تولیدی) می تواند تاثیر گذار باشد:

شرکت حدود 60%  از مواد اولیه خود را وارد میکند که با توجه به نوسانات نرخ ارز و تحریم ها میتوان گفت که ممکن است عملیات شرکت را تحت تاثیر قرار دهد

بدین صورت که ریسک عدم تخصیص ارز توسط بانک مرکزی که از سه ماهه چهارم سال 98 صورت نگرفته است که این امر باعث تهیه ارز از بازار آزاد برای تامین مواد اولیه می گردد ( در واقع بهای تمام شده محصولات افزایش پیدا میکند در نهایت قیمت محصولات افزایش پیدا کند) که منجر به سود آوری می گردد.

سایر عوامل موثر بر سودسازی نماد دبالک

  1. نحوه تسویه حساب بعد از فروش محصولات بسیار مهم می باشد زیرا شرکت هایی که داروی قوی در سبد خود ندارند برای فروش، اهرم فشار کمتری دارند.
  2. به احتمال بسيار بالا مصوبه اجبار خريد مواد اوليه از شركت هاي داروسازي داخلي تصويب گردد که این امر منجر به افزایش سود آوری شرکت خواهد شد.
  3. داروي نهايي توسط وزارت بهداشت قيمت گذاري مي گردد اما قيمت مواد اوليه دارويي متغيير است.
  4. بيشترين مشكل توليد كنندگان داروهاي نهايي در حوزه مواد اوليه دارويي، قيمت و زمان تحويل مواد اولیه است که به دلیل تحریم ها شرکتهای تولید کننده مواد اولیه در واردات دچار مشکل می شوند که این موضوع می تواند زمان تحویل مواد اولیه به شرکتهای تولید کننده دارو را به تعویق بیندازد.
  5. بدليل حمايت هاي دولت، رشد صنعت مواد اوليه دارويي بيشتر از صنعت داروهاي ساخته شده خواهد بود.

 

تحلیل تکنیکال دبالک ( 1 خرداد 1403 ) :

در تحلیل این سهم که ارائه شد گفتیم داخل کانال صعودی بلندمدتی هستیم و انتظار داریم طی تکمیل الگوی ABCD به کف کانال برسد و همزمان با تکمیل موج چهار به سمت موج پنج حرکت کنید.

لینک تحلیل ما در آپارات :
https://www.aparat.com/v/adq5l2g

بیشتر بخوانید : تحلیل تکنیکال دتماد

YouTube : Atran Trade

علی جلیل‌پور

علی جلیل‌پور هستم دیجیتال مارکتر و مدیر دایرکتوری تولیدکنندگان کالای باکیفیت داخلی و مدیر هایپر کالای آل‌ور‌سنتر که به تولیدکنندگان کمک میکنم با بهره‌مندی از ابزارهای #دیجیتال_مارکتینگ_مبتنی_بر_هوش_مصنوعی به #رتبه_اول_گوگل برسند و از افزایش فروش مستمر لذت ببرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا